Forbes opublikował listę najbardziej stresujących profesji w 2017 roku, stworzoną przez serwis pracy Career Cast. O przyporządkowaniu odpowiednich miejsc rankingowych poszczególnym zawodom decydowały różne czynniki, które mogą denerwować pracownika. Na liście 10 najbardziej stresujących profesji nie ma zawodu urzędnika, a jednak stres związany z obsługą petentów, odpowiedzialnością za podejmowane decyzje urzędowe sprawia, że ich stan psychiczny może ulec pogorszeniu. Przedstawiamy 5 technik radzenia sobie ze stresem, towarzyszącym wykonywaniu obowiązków zawodowych przez urzędnika.

Stres – co to, rodzaje?

Stres opisywany jest przez środowisko medyczne jako reakcja organizmu na trudne sytuacje, w tym na przeciążenia natury fizycznej lub psychicznej. Ciało człowieka odpowiada na czynniki stresogenne w swoisty sposób. Pod wpływem stresu wydzielają się w nim różne substancje, np. adrenalina, która motywuje go do działania i poprawia wydajność organizmu, choć tylko chwilowo. Reakcja stresowa pozwala na przetrwanie, wykrzesanie z siebie sił, którymi normalnie nie dysponujemy.

Bardzo ważne w generowaniu stresu w pracy urzędnika są stresory społeczne, które mogą dotyczyć złych relacji z przełożonymi, współpracownikami czy podwładnymi, obniżonej satysfakcji zawodowej, czy braku zaufania. Powodują one, że urzędnik traci wyczucie, nie jest empatyczny i nie chce rozumieć petentów oraz ich problemów.

Wyróżnić można różne poziomy i typy odczuwalnego stresu, m.in.:

  • Stres umiarkowany – pozwala na szybsze działanie, zwiększa wydajność umysłu, koncentrację i spostrzegawczość. Pomaga w osiąganiu zamierzonych celów w krótkim czasie i ochronę przed atakami z zewnątrz.
  • Stres przewlekły – przedłużające się poczucie stresu, kiedy organizm człowieka tkwi w stanie podwyższonej gotowości, „zapominając” o innych swoich funkcjach. Skutkuje to rosnącym napięciem mięśni, wzrostem ciśnienia krwi i jednoczesnym obniżeniem ogólnej odporności naszego organizmu.

Czynniki wywołujące stres?

Stres staje się odczuwalny w różnych sytuacjach. Jedni potrafią przeciwstawić się nawet bardzo denerwującym sytuacjom, inni będą reagować w sposób agresywny czy wręcz przeciwnie – rozpaczliwy na drobne niepowodzenia. Wszystko zależy od odporności na stres.

Może on pojawić się zawsze, nawet w najmniej przewidywalnych sytuacjach, także w pracy urzędnika, w życiu zawodowym przedstawicieli innych profesji, jak i w życiu prywatnym i rodzinnym. Traumy, śmierć bliskiej osoby, silne pod względem emocjonalnym przeżycie, oczekiwanie na coś, co ma nastąpić np. na egzamin – wszystko to wyzwala w organizmie człowieka hormony stresu.

Czynniki, które mogą wywołać stres, można podzielić na kilka kategorii:

  • stresory fizyczne, znajdujące się w otoczeniu człowieka,
  • stresory psychiczne, tkwiące w umyśle człowieka,
  • stresory społeczne, dotyczące relacji interpersonalnych.

Co powoduje stres?

Życie w warunkach permanentnego stresu jest szkodliwe dla zdrowia. Click To Tweet

Całe ciało pozostaje wciąż w napięciu, co powoduje bóle mięśni i stawów. Z czasem pojawiają się bóle głowy, skurcze rąk i nóg czy sztywnienie karku. Wśród innych objawów stresu wymienia się:

  • nadwrażliwość na hałas,
  • bóle napięciowe,
  • światłowstręt,
  • bóle chroniczne,
  • palpitację lub arytmię serca,
  • choroby krążenia,
  • zawał serca,
  • wylew,
  • zatory tętnic,
  • wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • problemy z trawieniem,
  • bóle kręgosłupa,
  • problemy z cerą,
  • wypadanie włosów,
  • uczucie ucisku w gardle,
  • bezsenność,
  • bezpłodność,
  • zaburzenia łaknienia.
Stres może przyczyniać się do osłabienia odporności organizmu, powodować powstanie cukrzycy, grzybicy narządów intymnych i wiele innych schorzeń, o różnym nasileniu.

{9279f4adffb3fbb6c6cb27bbcaa5ab00b3892ea332e8043b9f96d0e32be23e1d}name {9279f4adffb3fbb6c6cb27bbcaa5ab00b3892ea332e8043b9f96d0e32be23e1d}title

Sytuacje stresogenne w pracy urzędnika

W pracy urzędnika mogą pojawić się trzy grupy czynników stresogennych. Wśród czynników fizycznych, związanych z warunkami wykonywanej pracy, będą to:

  • nadmierne zatłoczenie,
  • hałas,
  • złe oświetlenie, brak światła naturalnego,
  • popsuta lub nieprawidłowo działająca klimatyzacja,
  • niewygodne miejsce pracy – nie ergonomiczny fotel i biurko itp.

Wpływają one na obniżenie efektywności pracy urzędnika i nie pozwalają skoncentrować się na zadaniach, jakie są przed nim stawiane. Stresogenne czynniki psychiczne wiążą się między innymi z obawą przed ponoszeniem konsekwencji braku kompetencji, niepewnością utrzymania miejsca pracy, zbyt dużą ilością i stopniem skomplikowania zadań.

Bardzo ważne w generowaniu stresu w pracy urzędnika są stresory społeczne, które mogą dotyczyć złych relacji z przełożonymi, współpracownikami czy podwładnymi, obniżonej satysfakcji zawodowej, czy braku zaufania. Powodują one, że urzędnik traci wyczucie, nie jest empatyczny i nie chce rozumieć petentów oraz ich problemów.

5 technik radzenia sobie ze stresem

Technika 1 – Zmniejszenie istniejącego zagrożenia

Poziom odczuwalnego stresu jest zależny od postrzegania zagrożenia istniejącego. Jeśli zaczniemy je ignorować lub doprowadzimy do jego zmniejszenia, utrzymując przy tym stan wewnętrznej równowagi, osiągniemy założone cele. Trzeba zapanować nad własnymi lękami i odważnie stawić im czoło.

Technika 2. Racjonalne myślenie

Czynnik stresujący może być jedynie tymczasowy, przyzwyczajenie się do niego lub też myślenie o tym, że kiedyś przecież zniknie, pozwala na wykluczenie sytuacji powodującej stres. Jeśli nie mamy wpływu na przebieg stresujących nas wydarzeń, lepiej w ogóle się nimi nie stresować.

Technika 3. Odwrócenie uwagi

Skupienie się na czekających nas zadaniach, zamiast na niedziałającej klimatyzacji czy tłumie ludzi w poczekalni urzędu, nie tylko obniży poziom stresu, ale zwiększy naszą skuteczność i efektywność w pracy zawodowej.

Technika 4. Odreagowanie stresu

Czasem nie jesteśmy w stanie ani zmniejszyć czynników stresogennych, ani ich zignorować. Będą istniały, mimo podejmowanych przez nas działań. Wtedy pozostaje nam tylko odreagowanie stresów w najbardziej przyjemny dla nas sposób. Rozładowanie nagromadzonej złej energii w organizmie może polegać na zapisaniu się na kursy tańca, na siłownię, rozpoczęciu treningów biegowych i tym podobnych aktywnościach. Wysiłek fizyczny jest dobrą techniką radzenia sobie ze stresem w sytuacjach zawodowych, ponieważ powoduje wydzielanie w organizmie endorfiny, czyli tak zwanego hormonu szczęścia, neutralizującego hormony stresu.

Technika 5. Nabranie dystansu do pracy zawodowej

Urzędnik spędza w swojej pracy około 8 godzin dziennie. Nie jest to całe jego życie, co powinien sobie uświadomić. Jeśli to jego praca powoduje, że się stresuje, musi nabrać do niej stosownego dystansu i wypracować swoisty życiowy balans. Utrzymanie zdrowej równowagi pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym, to klucz do skutecznego przeciwdziałaniu stresowi.

Zapisz się do newslettera!

Przeczytaj poprzedni wpis:
W jaki sposób urzędnicy powinni ochraniać dane osobowe?

Przy załatwianiu różnych spraw w urzędach i instytucjach, na szczeblach rządowych lub samorządowych, petenci ujawniają szereg swoich danych osobowych. Urzędnicy...

Zamknij